کد مطلب:173111 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

تجدید عهد زائر
زیارت یعنی تجدید دیدار و عهد و پیمان.

زائر، مشتاق دیدار یار است و برای رسیدن به آن سختی راه و مسیر را بر خود هموار می كند تا به وصال و دیدار نائل گردد.

زیارت بزرگان و شخصیت های مذهبی از گذشته تاكنون در میان تمام ملل و اقوام مرسوم بوده است و مسلمانان نیز این سنت دیرینه را با تبعیت از اسلام حفظ نموده اند، زیرا كه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام زیارت قبر مادر بزرگوارشان چنین فرمود:

زوروا القبور فانها تذكر الموت؛ [1] به زیارت قبرها بروید كه زیارت قبور شما را به یاد مرگ می اندازد.

در مورد زیارت قبر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ثواب و اجر زیادی نقل شده، حتی در بعضی از روایات وعده بهشت داده شده، و در كلامی شفاعت آن حضرت بشارت داده شده است.

حضرت امام صادق علیه السلام از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می فرماید:

من أتی مكة حاجا و لم یزرنی فی المدینة جفوته یوم القیامة و من أتانی زائرا وجبت له شفاعتی و من وجبت له شفاعتی وجبت له الجنة؛ [2] كسی كه به زیارت خانه ی خدا به حج برود و مرا در مدینه زیارت نكند، در قیامت به او بی اعتنایی می كنم[ و او را مشمول شفاعت خود، قرار نمی دهم ]و كسی كه به زیارت من بیاید، شفاعت من بر او واجب می شود و كسی كه شفاعت من بر او واجب شود، بهشت بر او واجب می گردد.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به حضرت امام علی علیه السلام فرمود:

آنان كه قبور شما را زیارت كنند، مانند كسانی هستند كه بعد از «حجة الاسلام» هفتاد حج بجا آورده باشند و به هنگام بازگشت از زیارت شما، همانند روزی كه از مادر متولد شده اند، از گناهان پاك می شوند. ای علی، دوستان و دوستدارانت را بشارت باد به نعمت هایی كه چشمی ندیده، گوشی نشنیده و بر قلب بشری خطور نكرده است. و لكن افراد پست و فرومایه، زائران قبر شما را نكوهش می كنند گویی به گناه ناشایستی دست یازیده اند. آن ها بدترین امت من هستند، شفاعت من به آن ها نمی رسد، و بر حوض من وارد نمی شوند. [3] .

نیز توصیه شده كه زیارت معصومین علیهم السلام را با آداب خاصی انجام دهیم.



[1] كشف الارتياب، ص 480 (به نقل از صحيح مسلم و سنن نسائي و ابن ماجه).

[2] تهذيب، ج 6، ص 4، حديث 5.

[3] سفينة البحار، ج 3، ص 516، بحارالانوار، ج 110، ص 121.